הכונן מתקתק מה זה אומר

האם הכונן הקשיח שלך משמיע נקישות ?  המחשבה הראשונה שעוברת בראשכם היא שהכונן הקשיח קרס והמידע ואינו ניתן לשחזור. זה לא בהכרח נכון.

טכנאי  מחשבים חושבים בשלב זה: ראשי הקריאה אינם תקינים  "צריך לפתוח את הדיסק. גם זה לא בהכרח נכון.

פתיחת הדיסק בחדר נקי נדרשת רק כאשר אנו יודעים בוודאות שראשי הקריאה אינם תקינים, או כדי  לבדוק את מצב הצלחות בדיסק. פתיחת הדיסק נעשית כמוצא אחרון, ורק ולאחר שנשללו כל הסיבות האחרות שבגינן הדיסק משמיע נקישות.

שחזור מידע מכונן קשיח מתקתק מחייב ציוד מתקדם הקיים רק במעבדות מקצועיות לשחזור מידע . פתיחת הדיסק באופן שאינו מקצועי תגרום כמעט בוודאות לאובדן מידע לצמיתות.

מה גורם לנקישות בכונן קשיח חיצוני

כונן קשיח הוא מכשיר אלקטרו מכאני. בתוך הכונן קיים מנגנון של ראשי קריאה המחוברים לזרוע שמרחפת מעל צלחות המידע.  תפקיד ראשי הקריאה הינו לקרוא ולכתוב את המידע לצלחות. הנקישות נגרמות על ידי הזרוע שנעה הלוך ושוב על פני צלחות בניסיון לקרוא את האזור בו נמצאות  הגדרות היצרן (Service are).

הגדרות היצרן הם הנתונים המאפשרים למערכת ההפעלה של המחשב לזהות את סוג הכונן הנפח ותצורה. ללא מידע זה המחשב אינו יכול לזהות את הכונן. הראשים ממשיכים לנסות שוב ושוב לקרוא  את המידע . ראשי הקריאה נעים מצד אל צד ומנסים לאתר את המידע ותוך כדי הפעולה הם חובטים במעצור שמגביל את תנועת הראשים. מכאן הנקישות שאנו שומעים

המשך הפעלה של הכונן במצב זה עלול לגרום נזק בלתי הפיך לראשי הקריאה שיחייב את החלפתם

שחזור מידע מכונן המשמיע נקישות מחייב אבחון וטיפול  בתקלה אשר גורמת לנקישות. אין דרך לשחזר מידע מכונן שאינו פועל באפן תקין. בניגוד לדעה הרווחת לא קיים ציוד המאפשר קריאה של המידע ישירות מצלחות המידע.  אנו חייבים להשמיש את הכונן (גם אם באופן זמני בתנאי מעבדה) כדי לחלץ ממנו את המידע.

תקלות אפשריות בכונן המשמיע נקישות

 

1).בעיה בהספקת מתח חשמלי

 כשהכונן אינו מקבל מתח חשמלי בעוצמה הנכונה המנוע יפעל, אך ראשי הקריאה לא יצליחו לקרוא את הנתונים. והכונן ישמיע מקישות.

טיפול בתקלה מסוג זה פשוט: בכונן קשיח פנימי כדאי לנסות לחבר אותו למקור כוח אחר במחשב. בכונן חיצוני אפשר להחליף את כבל הנתונים, ולנסות לחבר את הכונן לשקע USB שונה.

 

2) נזק פיזי לראשי הקריאה

נפילה או מכה הוא הגורם מספר 1 לנקישות בדיסק קשיח חיצוני. החבטה גורמת להתעקמות ראשי הקריאה ולהשבתתם. במקרים מסוימים הנקישות לא מתחילות מיד לאחר הנפילה, כוון שנגרם נזק קל לראשים. הדיסק ממשיך לפעול אך לאורך זמן, מצב ראשי הקריאה מידרדר עד למצב שראשי הקריאה קורסים והדיסק מתחיל להשמיע נקישות.

אם הכונן הקשיח נפל והמידע עדיין נגיש,  מומלץ לגבות מייד את המידע החשוב כשהדיסק עדיין מגיב.

 

3) מערך ראשי הקריאה זז ממקומו (Stiction)

במצב רגיל ראשי הקריאה נמצאים בשולי הדיסק בקצה הצלחות. לעיתים עקב נפילה הראשים זזים ממקומם ונחים על הצלחות.

הדיסק הקשיח ישמיע צפצופים קצרים ולא יסתובב.

הרבה סרטים ביו טיוב מראים כיצד ניתן לכאורה לפתור בעיה זאת בקלות. פותחים את הדיסק ומחזירים את ראשי הקריאה למקומם. לא מומלץ לבצע פעולה זאת אם המידע חשוב.

הזזה של הראשים שנמצאים על הצלחות, עלולה ליצור שריטה על הצלחות. השריטה תגרום לאובדן מידע לצמיתות, ולא ניתן לשחזר דיסק במצב כזה גם במעבדת שחזור מקצועית.

סיבה נוספת היא שהמגע של ראשי הקריאה עם צלחות המידע גורם ברוב המקרים נזק לראשים. גם אם הצלחנו להפעיל את הדיסק, ללא ציוד מתאים, הראשים יקרסו שוב לאחר מספר דקות

 

4) סקטורים פגומים, או השחתת הנתונים באזור הגדרות היצרן של הדיסק.

הגדרות היצרן הם הנתון הראשוני שראשי הקריאה מנסים לקרוא כדי שהמחשב יזהה את הכונן. לעיתים נוצרים סקטורים פגומים באזור זה , או לחילופין, השחתה של קבצים אילו. כתוצאה מכך, ראשי הקריאה לא יוכלו לקרוא את הנתונים מאזור זה. והכונן ישמיע נקישות

 

5) תקלה בלוח החשמלי (PCB)

הלוח החשמלי אחראי על הספקת המתח החשמלי למערכות השונות בדיסק. נפילת מתח או תקלה בספק הכוח של המחשב עלולה לגרום נזק ללוח החשמלי. הכונן יחדל לפעול באופן תקין והדיסק ישמיע נקישות.

 

מה אסור לעשות לכונן המשמיע נקישות אם אנו רוצים לשחזר את המידע.

 

להכניס למקפיא– הרבה סרטים ביו טיוב מראים כביכול שלאחר הכנסת הכונן למקפיא, הכונן חוזר לפעול ואז אפשר לחלץ את המידע. זה אף פעם לא עובד. הדבר היחיד שיכול לקרות כתוצאה מההקפאה זה לחות על פני צלחות המידע והלוח החשמלי. הלחות עשויה לגרום לקצרים ואין ספור תקלות נוספות אשר יקטינו את הסיכוי לשחזור מלא של המידע

לפתוח את הכונן – פתיחת הכונן על ידי אדם שאינו מקצועי תגרום לאובדן מידע לצמיתות. כאשר אנו מקבלים למעבדה כונן שנפתח באופן לא מקצועי, אנו מגלים שריטות על צלחות המידע, טביעות אצבעות, לכלוך, אבק. במצב כזה המידע לא ניתן לשחזור.

להפעיל כל סוג של תוכנה – תוכנות יכולות לסייע כאשר המידע אינו נגיש  כתוצאה מתקלות לוגיות (מחיקה בשוגג, או אתחול) . או כתוצאה מסקטורים פגומים. כונן מתקתק מצביע על נזק מכאני . המשך הפעלה של הכונן במצב כזה עלול לגרום להידרדרות נוספת עד לקריסת הראשים. קריסת ראשי הקריאה עלולה לגרום לשריטה על צלחות המידע

כמה עולה שחזור מידע מכונן קשיח מתקתק?

עלות השחזור נגזרת מסוג התקלה שגורמת לכוננן הקשיח לתקתק. עלות השחזור ברוב המקרים נעה בין  500-1500 שח..(למעט מקרים בהם נדרשת החלפת ראשי הקריאה כתיבה)

לצורך קבלת הצעת מחיר מדויקת נדרשת בדיקת מעבדה.

הכונן מתקתק מה זה אומר

 

גם אצלכם זה ככה? רוצים לדעת מה לעשות? צלצלו אלינו:

03-532-5203

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

 

לשחזור מידע שאבד עקב דיסק קשיח מתקתק ומרעיש פנו למומחים של דוקטור דיסק:

03-532-5203

להתייעצויות עם מומחה: 03-532-5203

מרכז המידע

כיצד משחזרים מידע

כשאנו מוחקים מידע מהכונן . אנו לא מבצעים כל שינוי בקובץ. מרכת הקבצים מגירה את המקום בו מאוחסן הקובץ כמקום פנוי לכתיבה. בכל זמן שלא נכתב מידע חדש באותו אזור בדיסק בו נימצא הקובץ הקובץ ישאר בשלמותו. וכן ברוב הקרים ניתן לשחזר מידע שנמח.ק. גם כאשר אנו םרמטים (םירמוט מהיר) את הכונן.

קרא עוד

הכונן מתקתק מה זה אומר?

כשהכונן משמיע נקישות משמעות הדבר שרשי הקריאה אינם מצליחים לקרא כל מידע מהכונן ולכן הם נעים מצד לצד ומכים על דפנות הכונן. מספר גורמים יכולים להיות לכך ראשי קריאה פגונים. זאת הסיבה ההנפוצה היותר. עם הנקישות מופיעות מיד לאחר חבטה מירב הסיכויים לכך שראשי הקריאה נחבטו ואינם מתפקדים יותר.

קרא עוד

סוגי התקלות בכונים קשיחים

ראשי הקריאה אחראים על קריאה/ כתיבה של המידע לדיסק הקשיח . אין כל דרך לשחזר מידע מכונן קשיח אם ראשי הקריאה אינם תקינים ויש צורך לבצע החלפת ראשים בדיסק לצורך השחזור. לצורך זה יש למצא דיסק קשיח זהה לחלוטין לדיסק הפגום , לפתוח את הדיסק בחדר נקי ולבצע את החלפת הראשים התקולים.

קרא עוד